Min graviditet

Bloggtoppen

Blogg listad på Bloggtoppen.se

4 januari 2010

Molvärkar

Inatt har jag sovit superdåligt. Jag har vaknat av att jag haft sånna "mensvärkar", molvärkar.. Jag hade aldrig några direkta mensvärkar då jag åt p-piller men efter pillerstoppet och då den 1:a normala mensen kom fy faaaaaaaaaaan vad ont det gjorde rent ut sagt, blödde som en stucken gris gjorde jag oxå. Nu känns det exakt så, fast jag blöder inte som tur var men det är rejäla molvärkar och inatt vaknade jag flera gånger av dom. De flesta säger att det är livmodern som växer och att man kan ha molvärkar igenom hela graviditeten, att det är fullt normalt etc men jag är så sjukt orolig för utomkvedes och missfall. Kan man gå omkring med utomkvedes utan att blöda? Jag menar får man missfall så kommer det ju ut.. Blir man sjuk av utomkvedes? Jag har inga kramper eller så utan har bara rejäla molvärkar men jag nojjar mig jättemkt nu.
Jag menar kan jag gå omkring med utomkvedes tills jag gör ett ultraljud typ i vecka 10-11 och må som jag gör nu, dvs må bra men ha rejäla molvärkar??
Jag hoppas att jag får många svar på detta!

Kram fina ni.

5 kommentarer:

  1. Hej!
    Under början av min graviditet hade jag ofta mensvärk, och blödde dagligen. En dag kom det tom ut en blodklump i toalettstolen, och min barnmorska sa att tyvärr så var det nog ett missfall jag varit med om... I v.11 gjorde jag ett ultraljud för att se så att allt va "borta" och att jag inte skulle behöva skrapas. Då sprattlade vår fina lilla gosse, Sixten som idag är 3 månader, på skärmen!! Jag blödde alltså dagligen i ca 11 veckor utav min graviditet, och hade ofta molvärk. Det behöver inte betyda något alls, utan är tvärtom vanligt :) Lycka till med graviditeten och bebisen!
    Kram Emma

    SvaraRadera
  2. Hej!
    Förstår din oro, men jag kan bara säga att den enda som kan lugna är nog din barnmorska.
    Jag tycker du kontaktar henne. Så gjorde jag så fort jag hade ont, det är ens rätt. Bättre att du blir lugn än att du går och oroar dig hela tiden och barnet.
    När jag hade utomkveds så blödde jag först, trodde det var ett missfall, men efter UL så såg man att det var ett X (utomkveds) och det blev operation direkt, men jag vet inte alls hur det är för andra därför tycker jag att du ringer din BM direkt för att få reda ut det.

    Kram!

    SvaraRadera
  3. nu väntar ja på en uppdatering i bloggen....kom igen nu tjejen!!

    SvaraRadera
  4. Hej!
    Tycker du ska kolla upp de molande värkarna!Jag hade det och fick missfall!Nu ska jag ej skrämma dig,man kan säkert ha lite värk ändå!jag hade molande värkar samt till slut blödning!Detta har hänt mig 2 gånger i livet med missfall!

    Håller tummarna att allt är ok!

    kram

    SvaraRadera
  5. Utomkveds gör SKIT ont till slut. Går det så långt att det går sönder därinne kan man blöda rätt rejält, både ut i buken och ner till så att säga, så pass att man kan svimma mm mm. Så om det inte stegrar sig i intensitet borde det inte vara ett utomkveds utan just "växt värk". Men jag skulle definitivt rekommendera dig att ringa rådgivningen, 320 100, eller din barnmorska om du är orolig. Bättre höra från de som jobbar aktivt med det här än oss bloggläsare ;) Nog för jag är syrra och gravid själv men bara för att stilla din oro, ring dom.

    Lycka till!

    SvaraRadera